Geistliche Chormusik
Czech Ensemble Baroque Choir
pozitiv: Marek Čermák, theorba: Marek Kubát
Sbormistr: Tereza Válková
Heinrich Schütz se narodil v Köstritzu a jeho výjimečné hudební nadání objevil Moritz von Hassen-Kassel. Zpíval jako chlapec v pěveckém sboru, ale vydal se studovat právo do Marburgu, později však odešel do Benátek, kde studoval hudbu u Giovanni Gabrieliho. Následovně krátce působil jako varhaník v Kasselu a v roce 1615 se přestěhoval do Drážďan, kde získal místo dvorního skladatele u Saského dvora. V dílech Heinricha Schütze se spojuje vliv jeho dvou učitelů, Gabrieliho a Monteverdiho, v jeho hudbě je cítit extrémní citlivost pro zvuk a význam textu.
V roce 1648, tedy v roce vydání sbírky 29 motet Geisliche Chormusik byl Henrich Schütz již 35 let ředitelem hudby drážďanského dvora. Většina z těch let byla zastíněna hrůzami třicetileté války.
První díl sbírky se sestává z 12 motet pětihlasých, druhý díl pak obsahuje 12 motet šestihlasých a 5 sedmihlasých. V rozsáhlé předmluvě Schütz jasně vyhraňuje kompoziční i interpretační styl.
Textově dílo čerpá převážně za Starého zákona, ale objevují se také Lutheránské a novozákonní texty.
Geistliche Chor-Music
Mit 5. 6. und 7. Stimmen
beydes Vocaliter und Instrumentaliter zugebrauchen
Auffgesetzet Heinrich Schützen
Worbey der Bassus Generalis auff Gutachten
und Begehren nicht aber aus Nothwendigkeit
zugleich auch zu befinden ist
Posvátná sborová hudba
s pěti, šesti a sedmi hlasy,
které mají být provedeny jak vokálně,
tak instrumentálně
od Heinricha Schütze
generál bas může být též realizován
dle libosti, ale ne nezbytně