Operní recitál K. Kněžíkové
-
Kateřína Kněžíková - soprán
-
David Švec - klavír
David Švec (nar. 1977) studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (dirigování u J. Zbavitele a L. Mátla, klavír u D. Velebové). V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching.
Jako klavírista od roku 1998 pravidelně spolupracuje s Pražským komorním orchestrem, je též vyhledávaným komorním hráčem (od roku 2004 spolupracuje s pěvkyní E. Urbanovou - koncerty v Praze, Bratislavě, Madridu, Washingtonu aj., v roce 2010 účinkoval s basbarytonistou A. Plachetkou na festivalu Pražské jaro), natočil několik snímků na CD i pro Český rozhlas.
Již během studia, vedle nastudování několika oper v Komorní opeře JAMU, působil v Janáčkově opeře v Brně, kde dirigoval řadu operních i baletních titulů (Kouzelná flétna, České jesličky, Čaroděj ze země Oz, Maškarní ples, později Lazebník sevillský, Jakobín, v roce 2010 zde provedl českou premiéru Deníku Anny Frankové). V září 2003 nastoupil nejprve jako korepetitor a asistent dirigenta do opery pražského Národního divadla, kde je nyní ve stálém dirigentském angažmá. V Národním divadle se představil za dirigentským pultem inscenací Kouzelná flétna, Don Pasquale, Prodaná nevěsta, Hry o Marii, Jakobín, Únos ze serailu, Don Giovanni, Pelleas a Melisanda, Čarokraj. V roce 2010 nastudoval nové uvedení opery G. Donizettiho Nápoj lásky, pro balet Národního divadla uvedl světovou premiéru baletu Othello na hudbu L. Janáčka (2010), Popelku S. Prokofjeva (2011), Šípkovou Růženku P. I. Čajkovského (2012), v rámci představení Amerikana III. ve Státní opeře Theme and Variations P.I.Čajkovského a Fancy Free L.Bernsteina (2012), v roce 2014 pak v Národním divadle Českou baletní symfonii.
Spolupracoval s většinou českých symfonických orchestrů, v poslední době zejména s Pražskou komorní filharmonií, Pražským komorním orchestrem, Komorní filharmonií Pardubice, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií B. Martinů Zlín, Štátnou filharmónií Košice, atd. V sezóně 2007 – 2008 působil a dirigoval řadu koncertů jako asistent šéfdirigenta Jiřího Kouta u Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. V roce 2012 nastudoval pro festival Smetanova Litomyšl se souborem barokních nástrojů Le Chamarré Château Ensemble semi-operu H. Purcella Fairy Queen. Nevyhýbá se ani mezižánrovým projektům – v roce 2012 natočil s Pražskou komorní filharmonií album Zvon Ivy Bittové.
Ze zahraničních hostování lze uvést zejména spolupráci na nastudování oper Její pastorkyňa v barcelonském Teatro Liceo (2005), Věc Makropulos v Opera national de Paris (2007, 2009), Liška Bytrouška v Lyonu (2013) a ve vídeňské Staatsoper (2014), Rusalka v Barceloně (2012) a v Paříži (2015), dále od roku 2005 pravidelnou lektorskou účast na mistrovských kurzech Sommerakademie ve švýcarském Bielu atd..
V roce 2014 vytvořil pro nakladatelství Bärenreiter nový klavírní výtah Janáčkovy opery Věc Makropulos, který byl poprvé použit při nastudování této opery v Bayerische Staatsoper v Mnichově.