Operní recitál K. Kněžíkové

  • Kateřína Kněžíková - soprán

  • David Švec - klavír 


Foto: Pavel Hejný
Kateřina Kněžíková se narodila v roce 1982 v Bohumíně. V roce 2007 absolvovala Pražskou konzervatoř a v roce 2010 ukončila svá studia na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze pod vedením Jiřiny Přívratské. Je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech a nositelkou Ceny Komerční banky za nejlepší jevištní výkon.
V Národním divadle v Praze debutovala v roce 2005 v roli Zerliny a od roku 2006 je stálou členkou ansámblu. V uplynulých letech zde nastudovala postavy jako Susanna (Le nozze di Figaro), Serpetta (La Finta giardiniera), Servilia (La Clemenza di Tito), Blonde (Entführung aus dem Serail), Despina (Cosí fan tutte), Ilja (Idomeneo), Almirena (Rinaldo), Adina (Elisir d’amore), Barče (Hubička), Terinka (Jakobín), Nannetta (Falstaff), Aristea (L´Olimpiade) a mnoho dalších.
V současné době je hostem divadla J. K. Tyla v Plzni v rolích Markétka (Faust), Blaženka (Tajemství), Violetta (La traviata) a stálým hostem v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.
Hostovala v roli Almireny v Theatre de Caen a v Opéra Royal de Versailles, v roli Serpety v Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu pod vedením režisérské dvojice Karl-Ernst a Ursel Herrmann. V Opéra de Dijon se představila jako Aristea v opeře J. Myslivečka L´Olimpiade v režii Ursel Hermann.
V rámci své profesionální koncertní a operní činnosti spolupracovala s dirigenty jako je Serge Baudo, Jiří Bělohlávek, Ascher Fisch, James Gaffigan, Manfred Honeck, Jakub Hrůša, Robert Jindra,Václav Luks, Enrique Mazzola, John Nelson, Tomáš Netopil a s významnými hudebními tělesy jako BBC Symphony orchestra, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Hessischer Rundfunk Frankfurt am Main, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a mnoho dalších.
Pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních festivalech u nás i v zahraničí (Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha, Janáčkův máj, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival, Festival de La Chaise-Dieu, Festival Rencontres Musicales de Vétzelay, Festival Baroque de Pontoise, Music Bridge Prague – Dresden, Uckermärkische Musikwochen, Tage Alte Musik Regensburg a další).
Vytvořila nahrávky pro Český rozhlas, televizní stanici MEZZO, ARTE a belgickou rozhlasovou stanici RTFB International.
Spolu s Jiřím Bělohlávkem natočila novou oficiální verzi České státní hymny.
 
Foto: Pavel Hejný
 
Více zde:
https://www.katerinaknezikova.com
https://www.facebook.com/knezikova
https://www.youtube.com/playlist?list=PLW0vIuAMsrRS4ZmIcZNXqJgmxKCC6ypAu
 
 
 

David Švec (nar. 1977)  studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (dirigování u J. Zbavitele a L. Mátla, klavír u D. Velebové). V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching.

Jako klavírista od roku 1998 pravidelně spolupracuje s Pražským komorním orchestrem, je též vyhledávaným komorním hráčem (od roku 2004 spolupracuje s pěvkyní E. Urbanovou - koncerty v Praze, Bratislavě, Madridu, Washingtonu aj., v roce 2010 účinkoval s basbarytonistou A. Plachetkou na festivalu Pražské jaro), natočil několik snímků na CD i pro Český rozhlas.

Již během studia, vedle nastudování několika oper v Komorní opeře JAMU, působil v Janáčkově opeře v Brně, kde dirigoval řadu operních i baletních titulů (Kouzelná flétna, České jesličky, Čaroděj ze země Oz, Maškarní ples, později Lazebník sevillský, Jakobín, v roce 2010 zde provedl českou premiéru Deníku Anny Frankové). V září 2003 nastoupil nejprve jako korepetitor a asistent dirigenta do opery pražského Národního divadla, kde je nyní ve stálém dirigentském angažmá. V Národním divadle se představil za dirigentským pultem inscenací Kouzelná flétna, Don Pasquale, Prodaná nevěsta, Hry o Marii, Jakobín, Únos ze serailu, Don Giovanni, Pelleas a Melisanda, Čarokraj. V roce 2010 nastudoval nové uvedení opery G. Donizettiho Nápoj lásky, pro balet Národního divadla uvedl světovou premiéru baletu Othello na hudbu L. Janáčka (2010), Popelku S. Prokofjeva (2011), Šípkovou Růženku P. I. Čajkovského (2012), v rámci představení Amerikana III. ve Státní opeře Theme and Variations P.I.Čajkovského a Fancy Free L.Bernsteina (2012), v roce 2014 pak v Národním divadle Českou baletní symfonii.

Spolupracoval s většinou českých symfonických orchestrů, v poslední době zejména s Pražskou komorní filharmonií, Pražským komorním orchestrem, Komorní filharmonií Pardubice, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií B. Martinů Zlín, Štátnou filharmónií Košice, atd. V sezóně 2007 – 2008 působil a dirigoval řadu koncertů jako asistent šéfdirigenta Jiřího Kouta u Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. V roce 2012 nastudoval pro festival Smetanova Litomyšl se souborem barokních nástrojů Le Chamarré Château Ensemble semi-operu H. Purcella Fairy Queen. Nevyhýbá se ani mezižánrovým projektům – v roce 2012 natočil s Pražskou komorní filharmonií album Zvon Ivy Bittové.

Ze zahraničních hostování lze uvést zejména spolupráci na nastudování oper Její pastorkyňa v barcelonském Teatro Liceo (2005), Věc Makropulos v Opera national de Paris (2007, 2009), Liška Bytrouška v Lyonu (2013) a ve vídeňské Staatsoper (2014), Rusalka v Barceloně (2012) a v Paříži (2015), dále od roku 2005 pravidelnou lektorskou účast na mistrovských kurzech Sommerakademie ve švýcarském Bielu atd..

V roce 2014 vytvořil pro nakladatelství Bärenreiter nový klavírní výtah Janáčkovy opery Věc Makropulos, který byl poprvé použit při nastudování této opery v Bayerische Staatsoper v Mnichově.