Recitál Adama Plachetky

 

2. 9. 2012

Bazilika sv. Prokopa

čas: 17:00
účinkují:

Adam Plachetka, baryton

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Koncertní mistr: Dagmar Valentová

Sbormistr: Tereza Válková

Dirigent: Roman Válek

program:

Händel oratorio arias:

  • Ouvertura – Alexanderfest (HWV 75) / orchestr
  • Aria - Revenge, revenge,Timotheus cries (Alexanderfest) / solo, orchestr
  • Recitativo accompagnato -  Thus Saith the Lord of Hosts (Messiah, HWV 56) / solo, orchestr
  • Aria - But who may abide (Messiah) / solo, orchestr
  • Recitativo accompagnato - Behold,I tell you a mystery (Messiah) / solo, orchestr
  • Aria The trumpet shall sound (Messiah) / solo, orchestr
  • Ouvertura- Acis and Galatea (HWV 49) / orchestr
  • Recitativo accompagnato - I rage,I melt,I burn! (Acis and Galatea) / solo, orchestr
  • Aria O ruddier than the cherry (Acis and Galatea) / solo, orchestr
  • Aria – Cease to beauty (Acis and Galatea) / solo, orchestr
  • Ouvertura – Judas Maccabeus (HWV63) / orchestr
  • Chorus - Fallen is the foe (Judas Maccabeus) / sbor, orchestr
  • Recitativo accompagnato - Be comforted, nor think these plagues (Judas Maccabeus) / solo, orchestr
  • Aria - The Lord worketh wonders (Judas Maccabeus) / solo, orchestr
  • Recitativo accompagnato - I feel the Deity within (Judas Maccabeus) / solo, orchestr
  • Aria - Arm, arm ye brave (Judas Maccabeus) / solo, orchestr
  • Chorus - We, come (Judas Maccabeus) / sbor, orchestr
  • Finale, Aria & chorus - Rejoice, oh Juda (Judas Maccabeus) / solo, sbor, orchestr

Adam Plachetka
Adam Plachetka

Spolu s Magdalenou Koženou je nejúspěšnějším naším pěcem mladé generace  barytonista, sólista Vídeňské státní opery, host Royal Opera House Covent Garden, Adam Plchetka. Spolu s renomovaným souborem Czech Ensemble Baroque a dirigentem Romanem Válkem se představí v profilovém recitálu, zaměřeném na oratorní tvorbu G. F. Händela. Recitál bude natočen pro firmu Supraphon a exkluzivně prezentován pouze na čtyřech koncertech v ČR:
 
29. 7. 2012 – Hudební festival Znojmo
2. 9. 2012 – Třebíčský operní festival
13. 11. 2012 – Křestní galakoncert, Rudolfinum Praha
26. 2. 2013 – Cyklus staré hudby Czech Ensemble Baroque, Besední dům Brno
 
Špičkoví interpreti a nosná dramaturgická linie připravovaného CD jsou zárukou vytvoření jedinečného hudebního nosiče, který bude české umělce důstojně reprezentovat také v zahraničí.
 
“Per aspera ad astra!”, toto Herkulovo zvolání: “Utrpením ke hvězdám!” vyjadřuje nejlépe cestu génia barokní hudby G. F. Händela k oratoriu. Händel dává oratoriu, formě vzniklé v Itálii, jako náhrada světské opery, zcela nový rozměr, neboť zasazuje historická a starozákonní témata do kulturně-politického kontextu své doby.   V kontrastu s odumírající tradicí italské opery se Händelovo oratorium propojilo s cítěním nejširších vrstev a bylo v Anglii přijato, jako národní hudba.
Pro vykreslení charakteru hrdinství, pevné víry a mužného odhodlání používal Händel v oratorních kompozicích bas, případně basbaryton. Jasný, pevný, jadrný baryton s koloraturní dispozicí sólisty Vídeňské státní opery Adama Plachetky je ideálem krásy pro vyjádření těchto oratorních rolí. Pro recitál byly vybrány basové árie z oratorií (Alexander‘s Feast, Messiah, Acis a Galatea) a arie del coro z Judy Makabejského, které nejlépe vystihují podstatu Händelova díla: dialog jednotlivce a společnosti – sólisty a sboru.  Předěly mezi jednotlivými áriemi tvoří příslušné ouvertuy a sbory. Právě strhující sborové scény v kontrastu s virtuózními áriemi jsou typickými rysy Händelovy oratorní tvorby a zcela jistě dramaturgicky patří k oratornímu recitálu.