Recitál Adama Plachetky
2. 9. 2012 |
Bazilika sv. Prokopa |
čas: | 17:00 |
účinkují: |
Adam Plachetka, baryton Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir Koncertní mistr: Dagmar Valentová Sbormistr: Tereza Válková Dirigent: Roman Válek |
program: |
Händel oratorio arias:
|
Adam Plachetka
Spolu s Magdalenou Koženou je nejúspěšnějším naším pěcem mladé generace barytonista, sólista Vídeňské státní opery, host Royal Opera House Covent Garden, Adam Plchetka. Spolu s renomovaným souborem Czech Ensemble Baroque a dirigentem Romanem Válkem se představí v profilovém recitálu, zaměřeném na oratorní tvorbu G. F. Händela. Recitál bude natočen pro firmu Supraphon a exkluzivně prezentován pouze na čtyřech koncertech v ČR:
29. 7. 2012 – Hudební festival Znojmo
2. 9. 2012 – Třebíčský operní festival
13. 11. 2012 – Křestní galakoncert, Rudolfinum Praha
26. 2. 2013 – Cyklus staré hudby Czech Ensemble Baroque, Besední dům Brno
Špičkoví interpreti a nosná dramaturgická linie připravovaného CD jsou zárukou vytvoření jedinečného hudebního nosiče, který bude české umělce důstojně reprezentovat také v zahraničí.
“Per aspera ad astra!”, toto Herkulovo zvolání: “Utrpením ke hvězdám!” vyjadřuje nejlépe cestu génia barokní hudby G. F. Händela k oratoriu. Händel dává oratoriu, formě vzniklé v Itálii, jako náhrada světské opery, zcela nový rozměr, neboť zasazuje historická a starozákonní témata do kulturně-politického kontextu své doby. V kontrastu s odumírající tradicí italské opery se Händelovo oratorium propojilo s cítěním nejširších vrstev a bylo v Anglii přijato, jako národní hudba.
Pro vykreslení charakteru hrdinství, pevné víry a mužného odhodlání používal Händel v oratorních kompozicích bas, případně basbaryton. Jasný, pevný, jadrný baryton s koloraturní dispozicí sólisty Vídeňské státní opery Adama Plachetky je ideálem krásy pro vyjádření těchto oratorních rolí. Pro recitál byly vybrány basové árie z oratorií (Alexander‘s Feast, Messiah, Acis a Galatea) a arie del coro z Judy Makabejského, které nejlépe vystihují podstatu Händelova díla: dialog jednotlivce a společnosti – sólisty a sboru. Předěly mezi jednotlivými áriemi tvoří příslušné ouvertuy a sbory. Právě strhující sborové scény v kontrastu s virtuózními áriemi jsou typickými rysy Händelovy oratorní tvorby a zcela jistě dramaturgicky patří k oratornímu recitálu.